
Defamation Actions as Weapons against
Political Speech in Europe

Allen E. Shoenberger*

Abstract: In its 1964 decision, New York Times Co. v. Sullivan, the United 
States Supreme Court held that, in order for defamation against a public 
official to be found, "actual malice" had to be established – that is, "that the 
statement was made ... with knowledge that it was false or with reckless 
disregard of whether it was false or not". The clear and readily applicabile 
actual malice standard from Sullivan stands in contrast to the vaguer stan-
dards of analysis embodied in the jurisprudence of the European Court 
of Human Rights (ECtHR). This article aims to show certain limitations 
of that ECtHR jurisprudence by considering some of its most notable 
decisions. Considering cases of both civil and criminal defamation, it 
suggests that, had a standard similar to Sullivan been applied, these would 
have been decided differently, leading to better protection of the free-
doms of authors and publishers.

Keywords: Defamation; New York Times Co. v. Sullivan; actual malice; Eu-
ropean Court of Human Rights; proportionality.

39



1.	 Introduction

Defamation lawsuits involving public officials or public figures 
are difficult to win in the United States. One of the heaviest burdens 
on plaintiffs stems from the United States Supreme Court's 1964 de-
cision in New York Times Co. v. Sullivan1. Under the exacting "actual 
malice" standard established in that decision, a plaintiff must prove 
that the allegedly libelous factual statement was made "with knowl-
edge that it was false or with reckless disregard of whether it was false 
or not"2.

Internationally, the actual malice standard places the United States 
is a unique position regarding defamation lawsuits. As a justice of 
the High Court of Australia remarked years ago, "Most countries em-
ploy a balancing test of one sort or another, but the United States is 
extreme"3. This extremity is embodied in the clear and readily appli-
cable requirement from New York Times Co. v. Sullivan.

As such, the actual malice standard stands in contrast to the vaguer 
standards of analysis embodied in the jurisprudence of the European 
Court of Human Rights (ECtHR) applying article 10 of the European 

* Allen E. Shoenberger is John J. Waldron Professor of Law at Loyola University 
Chicago School of Law.

1.  New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964).
2.  New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. at 280.
3.  This paraphrases a quote by a justice of the High Court of Australia who tou-

red Chicago more than a decade ago. It remains a good summary. See Michael Kirby 
(Justice of the High Court of Australia), The High Court of Australia and the Supreme 
Court of the United States: A Centenary Reflection, 31 University of Western Australia 
Law Review 171, 195 (2003): "Most Australians, and most Australian judges (although 
not the Australian media) consider that the balance struck by United States judicial 
authority on [the] subject [of protections for free expression] is somewhat extreme", 
citing Dow Jones Inc. v. Gutnick, HCA 56 (2002) as an example of the difference betwe-
en the two legal systems.

Table of contents: 1. Introduction. – 2. New York Times Co. v. Sullivan. – 3. Article 10 
ECHR. – 4. A Typical Case of Civil Defamation Suit against the Press. – 5. Cri-
minal Libel Prosecutions. – 6. Proportionality and Necessity in a Democratic So-
ciety. – 6.1. Proinsias de Rossa. – 6.2. Danish Police Officers. – 6.3. The King of 
Spain. – 6.4. Jean-Marie Le Pen. – 7. Concluding Remarks.

40 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



Convention on Human Rights (ECHR). Over many years, the ECtHR 
has decided many defamation cases involving criticism of public of-
ficials about their public actions. These include criminal prosecutions 
of reporters, editors, and newspapers. By considering some of this 
jurisprudence, this article aims to show certain of its limitations as 
compared to New York Times Co. v. Sullivan.

2.	 New York Times Co. v. Sullivan

In order to fully understand the differences between ECtHR and 
U.S. case law on defamation lawsuits involving public officials or 
public figures, it is necessary to first understand the Supreme Court's 
decision in New York Times Co. v. Sullivan.

Sullivan concerned the publication in The New York Times of a full-
page "editorial" advertisement under the headline Heed Their Rising 
Voices, paid for by various civil rights activists supporting Martin Lu-
ther King Jr.'s campaign. The advertisement sought financial support 
on behalf of the African American right-to-vote movement and stu-
dent movement. A Commissioner of the City of Montgomery, Ala-
bama, L.B. Sullivan, brought a civil libel lawsuit against The New York 
Times as well as African American and Alabama clergymen whose 
names appeared in the advertisement4.

The suit alleged various inaccuracies in the publication, such as 
the number of times King had been arrested (four, not seven)5, the 
allegation that "truckloads of police … ringed the Alabama State Col-
lege Campus after [a] demonstration on the [Alabama] State Capitol 
steps"6 (whereas police "had been 'deployed near' the campus, but had 
not actually 'ringed' it"7), and the claim that the dining hall of many 
protesting students "was padlocked in an attempt to starve them into 
submission"8 (while in reality only a few students had been barred 
from entry9).

4.  New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. at 256–258.
5.  Id. at 258–259.
6.  Id. at 257.
7.  Id. at 289.
8.  Id. at 257.
9.  Id. at 259.

41Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe 

Vol. 1:2 (2019)



While the plaintiff Commissioner was not named in the adver-
tisement, he claimed that the reference to police referred to him as 
Commissioner of Public Affairs with responsibility for supervision 
of, inter alia, the Police Department, and thus the statements in the 
advertisement were made "of and concerning" him10. Both the gover-
nor of Alabama and the plaintiff Commissioner requested a retrac-
tion, but The New York Times only published a retraction regarding the 
governor. In response to the Commissioner's request, the Times wrote 
him a letter asking why he thought he was implicated by the advertise-
ment. There was no response to this letter11.

The jury was instructed that the statements were libelous per se – 
that is, the jurors did not have to decide on their truthfulness – and that 
liability could be found if they were published and "of and concerning 
the plaintiff"12, as "falsity and malice [were] presumed, general damag-
es [did not] need [to] be alleged or proved, but [were] presumed" and 
while "[a]n award of punitive damages … apparently require[d] proof 
of actual malice under Alabama law … the judge … refused to charge, 
however, that the jury must be convinced of malice, in the sense of 
actual intent to harm or gross negligence and recklessness"13.

The jury returned a verdict in favor of the Commissioner, award-
ing $500,000 in damages even though no attempt had been made to 
demonstrate actual pecuniary harm. Approximately 394 copies of the 
edition of the Times containing the advertisement were circulated 
in Alabama, about 35 of which in Montgomery County14. A second 
jury in another case also returned a verdict of $500,000 against the 
The New York Times15. The Supreme Court of Alabama affirmed the 
award; it found actual malice based on failure by the Times to publish 
a retraction regarding the plaintiff, even though the newspaper's own 
files demonstrated that some of the allegations were untrue16.

10.  Id. at 256. To establish common law libel, the plaintiff was required to allege 
that (i) something was published, (ii) it was of and concerning him, (iii) it was false, 
and (iv) it tended to lower his reputation. Ibidem.

11.  Id. at 261.
12.  Id. at 262.
13.  Id. at 262 (quotation marks and citations omitted).
14.  Id. at 260 fn. 3.
15.  Id. at 278 fn. 18. Four other lawsuits had been filed against the Times by other 

Montgomery City Commissioners and by the Governor of Alabama. Ibidem.
16.  Id. at 263–264.

42 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



The United States Supreme Court found that the constitutional 
protections of freedom of speech and of the press were applicable17. 
Quoting its decision in Beauharnais v. Illinois18, it observed that it 
"retain[ed] and exercise[d] authority to nullify action which en-
croaches on freedom of utterance under the guise of punishing libel; 
for public men are, as it were, public property, and discussion cannot 
be denied, and the right, as well as the duty, of criticism must not be 
stifled"19.

The court went on to state: "We consider this case against the 
background of a profound national commitment to the principle 
that debate on public issues should be uninhibited, robust, and wide-
open, and that it may well include vehement, caustic, and sometimes 
unpleasantly sharp attacks of government and public officials"20. It 
noted that "[t]he present advertisement, as an expression of grievance 
and protest on one of the major public issues of our time, would seem 
clearly to qualify for the constitutional protection"21.

Most importantly, the court found that such protection was not 
forfeited by the falsity of some of the factual statements, unless the 
plaintiff could establish that "the statement was made with 'actual 
malice' – that is, with knowledge that it was false or with reckless dis-
regard of whether it was false or not"22. Thus, holding that the state 
court's decision violated the First Amendment, the Supreme Court 
announced a rule requiring that, for defamation against a public of-
ficial23 to be established, actual malice had to be demonstrated.

17.  Id. at 264. The court rejected an argument that an earlier decision, Valentine 
v. Chrestensen, 316 U.S. 52 (1942), regarding commercial speech, applied, because the 
court found that the "advertisement" at issue in Sullivan was not a commercial adver-
tisement but a protest against official action.

18.  Beauharnais v. Illinois, 343 U.S. 250 (1952).
19.  New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. at 268 (quotation marks and citations 

omitted).
20.  Id. at 270.
21.  Id. at 271.
22.  Id. at 279–280. Three justices would have gone further than requiring actual 

malice, advocating absolute immunity for the press when it criticizes public officials 
fulfulling their public duties. See id. at 295 (concurring opinion of Justices Black and 
Douglas) and 298 (concurring opinion of Justices Goldberg and Douglas).

23.  Later expanded to cover public figures including "limited public figures". 
Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974).

43Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



The practical reality is that this actual malice standard is very dif-
ficult to meet in the real world. When applying the new standard in 
Sullivan, the court found no duty on the part of the publisher to search 
through its records to ensure the accuracy of the specific factual state-
ments made in the advertisement.

3.	 Article 10 ECHR 

ECtHR jurisprudence mandates that actions in defamation must 
comply with the requirements of article 10 of the European Conven-
tion on Human Rights (ECHR), which states that:

1. Everyone has the right to freedom of expression. This right 
shall include freedom to hold opinions and to receive and 
impart information and ideas without interference by public 
authority and regardless of frontiers. This article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, 
television or cinema enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it 
duties and responsibilities, may be subject to such formalities, 
conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law 
and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the 
prevention of disorder or crime, for the protection of health or 
morals, for the protection of the reputation or rights of others, 
for preventing the disclosure of information received in 
confidence, or for maintaining the authority and impartiality 
of the judiciary.

When applying article 10 ECHR, a court must consider, in order, 
(i) whether there was an interference with the applicant's right to 
freedom of expression, (ii) whether such interference was justified 
as being prescribed by law, (iii) whether it pursued one or more of the 
legitimate aims set out in paragraph 2 of article 10 ECHR, and, finally, 
(iv) whether it was necessary to achieve those aims in a democratic 

44 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



society. When examining (iv), the court must consider proportion-
ality and the justification provided for sanctioning the statement at 
issue24.

4.	 A Typical Case of Civil Defamation Suit against the Press

A recent ECtHR case showing how a defamation suit was em-
ployed by a public figure against the press and other critics is Falzon 
v. Malta25. The case started with offensive emails regarding Michael 
Falzon, the deputy leader of the Malta Labour Party (MLP)26. Falzon 
identified the emails as threatening27, but a journalist described them 
in an article as innocuous28. Another journalist also published an arti-
cle describing these emails as "trivial and unimportant", and criticizing 
Falzon for involving police forces in the MLP's internal squabbles29.

Libel proceedings were brought against the applicant, who au-
thored one of the articles, and the newspaper editor30. The Court of 
Magistrates entered judgments against both the applicant and the 
editor, awarding damages of 2,500 euros and 1,000 euros against each 
respectively, along with costs. The Court of Appeal affirmed the judg-
ment, finding that the applicant's assumptions could not be consid-
ered fair comment, made in good faith and balanced31. The editor's 
testimony before the Court of Appeal that a speech given in Parlia-
ment by Falzon suggested that the police was pressured into investi-
gating the matter was deemed inadequate justification.

Subsequently, the applicant commenced proceedings in a civil 
court complaining that the judgements in the libel proceedings 

24.  See, for example, Pedersen and Baadsgaard v. Denmark (No. 2), 42 EHRR 486 
(2006).

25.  Falzon v. Malta, ECHR 259 (2018).
26.  Id. para. 7.
27.  Id. para. 8.
28.  Ibidem. That journalist later described the emails as innocent in a published 

article. Id. para. 9.
29.  Id. para. 10.
30.  Id. para. 12. The court found that the applicant had failed to prove that Falzon 

had manipulated and offended the police department for his own political gain. Id. 
para. 12.

31.  Id. para. 21.

45Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



constituted a breach of article 10 ECHR32. The claim was dismissed, as 
was an appeal to the Constitutional Court33.

The ECtHR held that the libel proceedings violated article 10 
ECHR. The court first considered whether the libel suit was an inter-
ference with the plaintiff's right to free to expression, concluding that 
this was the case34. The court then turned to to examine whether the 
interference was necessary in a democratic society35. The court dis-
tinguished between matters involving private life and matters involv-
ing public life36, more deference being due to matters not implicating 
private life. In this case, the matter was not related to private life, but 
public affairs. The court found that inadequate deference was paid 
to the right to comment on public life, particularly considering the 
preeminent role of the press in a state following the principles of the 
rule of law37. The press, the court noted, must play its role as public 
watchdog, particularly when disseminating information about mat-
ters of public interest38.

Moreover, the court found that many of the factual statements 
were true. These included that an email had been sent and that "there 
was a certain ease in filing the complaint directly with the [Commis-
sioner of Police] instead of at the local police station, and that there 
was a certain familiarity between them – enough for them to be on 
first name terms, as noted in the article"39.

The court did also distinguish between value judgments and state-
ments of facts. The Constitutional Court had found that the opin-
ionated piece contained declarations presented as fact which had not 
been proved, and factual assertions in the form of a question which 
had not reflected real facts40. The ECtHR, however, found that the 
"opening paragraphs of the article contained an implied comparison 
of the claimant's actions with the plot of the film there mentioned, 

32.  Id. para. 22.
33.  Id. para. 29.
34.  Id. para. 50. This issue was uncontested.
35.  Id. para. 52.
36.  Id. para. 58.
37.  Id. para. 53.
38.  Ibidem. 
39.  Id. para. 59, 63.
40.  Id. para. 61.

46 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



thus constituting a value judgement"41; and that, "[f]urthermore, the 
impugned expressions, although sarcastic, remained within the ac-
ceptable degree of stylistic exaggeration employed to express the ap-
plicant's value judgement"42.

The ECtHR went on to note: "[T]he Court's case law has shown a 
broad and liberal interpretation of 'value judgments' when it comes 
to journalistic freedom on matters of public interest, particularly 
concerning politicians … In the Court's view, by using a style which 
may have involved a certain degree of provocation, it is plausible that 
the applicant was raising awareness as to the possibility of any abuse 
being perpetrated by the deputy leader of the party in opposition, and 
that he was calling for action by the minister in charge"43.

The court observed that the proportionality of an interference with 
article 10 ECHR "may depend on whether there exists a sufficient 
faculty basis for the impugned statement, since even a value judge-
ment without any factual basis to support it may be excessive"44. In 
the instant case the court found the factual basis at issue in the deputy 
leader's own speech, which he made in public45.

The court further noted that without any concrete finding of an ef-
fect upon Falzon's private life, the order by the domestic court award-
ing damages of 2,500 euros (as well as costs of 6,340 euros46) could 
have a chilling effect47. This would have been compounded by the fact 
that the case took, from the beginning to the end, over eleven years48.

In contrast to the decision in Falzon, in the United States under the 
Sullivan doctrine such a case would likely have been disposed of by a 
decision on a preliminary motion for failure to demonstrate that the 
speech involved contained factual matter that the publisher knew or 
should have known was false. Nothing in Falzon comes even close to 
such a showing.

41.  Id. para. 62.
42.  Ibidem.
43.  Id. para. 64–65.
44.  Id. para. 65.
45.  Ibidem.
46.  Id. para. 72, 75.
47.  Ibidem. 
48.  The speech by the deputy leader was delivered on May 6, 2007, and the libel 

suit was filed on July 17, 2007. The ECtHR delivered its judgment on March 20, 2018. 
Id.

47Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



5.	 Criminal Libel Prosecutions

In an earlier criminal libel decision, Cumpănă and Mazăre v. Ro-
mania49, the ECtHR applied more expansive legal analysis from that 
in Falzon, to require (i) that the conviction was "prescribed by law", 
(ii) pursued a legitimate aim (protection of the rights of another), 
and finally (iii) that the interference was "necessary in a democratic 
society"50. Moreover, the Court examined the specific sanctions ap-
plied in the case and "the accompanying prohibitions imposed", find-
ing that they "were manifestly disproportionate in their nature and 
severity"51.

The events in Cumpănă began with the publishing of an article, 
written by two journalists, on the awarding of public contract for the 
towing of improperly parked cars in the city of Constanța. The towing 
company, Vindalex, was given unilateral authority to decide which 
cars were improperly parked – "in other words, to treat citizens and 
their property with contempt", according to the article52. Statutorily 
required procedures for the awarding of the contract were not fol-
lowed. The statute required a prior decision by the local city council 
with a two-thirds majority authorizing the contract, and before this 
was signed it had to be reviewed by a local council's specialist commit-
tee. None of this was done. The article stated that "the former deputy 
mayor ... received backhanders from the partner company and bribed 
subordinates, including [Ms. R.M.], or forced them to break the law"53. 
It went on to state that Vindalex made considerable profits, but never 
demonstrated that it had adequate means to impound illegally parked 
vehicles, which explained why large numbers of privately owned ve-
hicles had been damaged. The newspaper article was based on an un-
released audit report which was confidential at the time; the report, 
later made public, confirmed that the contract was awarded illegally54, 

49.  Cumpănă and Mazăre v. Romania, 41 EHRR 200 (2005).
50.  Id. para. 85, 87.
51.  Id. para. 120.
52.  Id. para. 20.
53.  Ibidem. The council had gone through this process several times before, so 

they could not claim of ignorance of the law. Id. para. 97.
54.  Id. para. 108.

48 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



but contained no allegations of bribery or dishonesty55. Revealing it as 
a source in the judicial proceedings could have led to sanctions for the 
authors and/or their sources56. That may explain why the defendants 
submitted no evidence in their behalf in the first several levels of ju-
dicial proceedings.

According to the ECtHR, prescription by law means that the of-
fense has to have been specifically identified in domestic law. In 
Cumpănă the offences complained of were insult and defamation57. 
The ECtHR found that the domestic courts had adequately described 
the alleged offences as "prescribed by law", particularly with reference 
to Ms. R.M., who was a city council official at the time of the events, 
and a judge on the date of the publication58. She had complained that 
a cartoon accompanying the article had depicted her as a woman in 
a miniskirt, on the arm of a man with a bag full of money and with 
certain intimate parts emphasized59.

With respect to the legitimate aim test, the court found that the 
article "mainly contained information about the management of pub-
lic funds by local elected representatives and public officials and … 
certain irregularities allegedly committed in the signing of a partner-
ship contract"60. These were held to be matters of general interest to 
the public, which was entitled to receive information about it61. The 
court noted, however, that the article was couched in "virulent terms, 
as demonstrated by the use of forceful expressions such as 'scam' and 
'series of offences' ... 'intentional breach of [the law]', 'backhanders' 
… and 'bribed'"62. As a result of this evaluation, and considering the 
distinction between facts and value judgments, the ECtHR decided 
that it was appropriate to sanction the author of the articles.

The court went on to consider whether or not the particular sanc-
tions applied were justifiable. This consideration was pursuant to 
the doctrine of proportionality. Besides an order to pay Ms. R.M. for 

55.  Ibidem.
56.  Id. para. 106.
57.  Id. para. 25.
58.  Id. para. 86.
59.  Id. para. 25.
60.  Id. para. 94.
61.  Id. para. 96.
62.  Id. para. 97.

49Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



non-pecuniary damage (a little over 2,000 euros), the applicants had 
been sentenced to seven months' immediate imprisonment, as well as 
prohibited from exercising certain civil rights and from working as 
journalists for one year63.

The ECtHR stated that prison sentences for journalists exercising 
journalistic freedom of expression would only be appropriate in ex-
ceptional circumstance, "notably when other fundamental rights have 
been seriously impaired, as, for example, in the case of hate speech 
or incitement to violence"64. In the instant case, no justification for a 
prison sentence was found, as the facts concerned a debate on mat-
ters of legitimate public interest65. The Court similarly found that the 
sanctions of deprivation of civil rights and prohibition from working 
as a journalist for a year were excessive66. Recognizing that "the press 
must be able to perform the role of a public watchdog in a democratic 
society"67, it observed that "the criminal sanction and the accompany-
ing prohibitions imposed … were manifestly disproportionate in their 
nature and severity to the legitimate aim pursued by the applicants' 
conviction for insult and defamation"68. In line with its reasoning, 
however, the ECtHR declined to order reimbursement of the sum 
that the national courts required to be paid to Ms. R.M. for non-pe-
cuniary damage69.

Prosecution for libel in Europe stands in sharp contrast to the 
United States With the assistance of the Supreme Court's decision in 
Ashton v. Kentucky70, issued only two years after Sullivan, the criminal 

63.  Id. para. 112.
64.  Id. para. 115
65.  Id. para. 116.
66.  Id. para. 117–118.
67.  Id. para. 119.
68.  Id. para. 120.
69.  Id. para. 129. The court declined to award any costs for failure of the applican-

ts to document their costs. Id. para. 134. The court also concluded that no non-pecu-
niary damages would be awarded, finding that the decision in the case was sufficient 
satisfaction. Id. para. 121. For a somewhat similar case see Dalban v. Romania, ECHR 
6 (1999). In Dalban, the ECtHR awarded non-pecuniary damages of 20,000 French 
francs for a violation of article 10 ECHR in connection with a criminal libel sentence 
although the defendant had passed away and was effectively exonerated by post-dea-
th domestic court findings.

70.  Ashton v. Kentucky, 384 U.S. 195 (1966).

50 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



version of libel law has largely passed into desuetude in the United 
States. In Ashton, the Supreme Court held that Kentucky's common 
law criminal libel law was so indefinite and uncertain that it could not 
be enforced as a penal offense consistently with the First Amendment 
of the U.S. Constitution71.

6.	 Proportionality and Necessity in a Democratic Society

The crux of ECtHR defamation decisions frequently turns upon 
considerations of proportionality in assessing whether the concerns 
of acceding States and their national courts are adequately justified as 
necessary in a democratic society.

6.1. Proinsias de Rossa

In this respect, the ECtHR decision in Independent News and Media 
and Independent Newspapers (Ireland) Ltd. v. Ireland72 is particularly dis-
turbing; it resulted in a judgment of 300,000 Irish pounds against a 
newspaper, the Sunday Independent, for raising a matter clearly of pub-
lic concern.

On December 13, 1992 an article was published in the Sunday In-
dependent, written by a well-known journalist and entitled Throwing 
Good Money at Jobs is Dishonest. The article commented, inter alia, on 
a recently discovered letter (dated September 1986) to the Central 
Committee of the Communist Party of the Soviet Union. The letter 
had been signed by two persons, one of whom was Proinsias de Rossa, 
a very well-known politician. The letter referred to "special activi-
ties" that had previously met shortfalls in the funding of the Workers' 
Party, a political party of which Mr. de Rossa had been leader. At the 
time of publication, Mr. de Rossa was the leader of another political 
party (the Democratic Left) and a member of parliament. Moreover, 

71.  For a more complete discussion of criminal libel speech see Allen E. Shoen-
berger, Connecticut Yankee Speech in Europe's Court: An Alternative Vision of Constitutio-
nal Defamation Law to New York Times Co. v. Sullivan?, 28 Quinnipiac Law Review 
431 (2010).

72.  Independent News and Media Plc. and Independent Newspapers (Ireland) Ltd. v. 
Ireland, ECHR 402 (2005).

51Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



he was engaged in post-election negotiations about his party's partici-
pation in government.

The reference to "special activities" in the newspaper article was 
to armed robberies and forgery of currency used to fund the Work-
ers' Party in the very recent past. Mr. de Rossa was allegedly aware of 
what was going on. According to the article, "Mr. de Rossa's political 
friends in the Soviet Union were no better than gangsters. They ran 
labour camps. They were anti-Semitic"73.

Two trials against the first applicant produced no decision. The 
third trial ended with a jury verdict for Mr. de Rossa in the amount of 
300,000 Irish pounds74.

The only matter raised on appeal was the award75. The ECtHR ex-
amined whether the jury's verdict was disproportionate and necessary 
in a democratic society76. The 300,000 pound verdict was measured 
against historical awards in Ireland. Counsel for the government ar-
gued that "[e]ven applying the applicants' defective test, the present 
award was not exceptionally high" compared to libel awards in certain 
precedents.

The ECtHR pointed out that Irish law included a requirement of 
proportionality. That aspect was considered by the Irish Supreme 
Court, which took into account a number of relevant factors, includ-
ing the gravity of the libel, the effect on Mr. de Rossa (a leader of a po-
litical party) and on his negotiations to form a government at the time 
of publication, the extent of the publication, the conduct of the first 
applicant newspaper and the consequent necessity for Mr. de Rossa 
to endure three long and difficult trials. Having assessed these factors, 
the Supreme Court concluded that the jury would have been justified 
in going to the top of the bracket and awarding as damages the largest 
sum that could fairly be regarded as compensation. While 300,000 
Irish pounds was a substantial sum, it noted that the libel was serious 
and grave, with an imputation that Mr. de Rossa was involved in or 
tolerated serious crime and personally supported anti-Semitism and 

73.  Id. para. 12.
74.  Id. para. 19. This substantial verdict brings to mind the $500,000 award origi-

nally ordered against The New York Times in New York Times Co. v. Sullivan (see section 
2).

75.  Id. para 20.
76.  Id. para. 110.

52 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



violent Communist oppression. "Bearing in mind that a fundamental 
principle of the law of compensatory damages is that the award must 
always be reasonable and fair and bear a due correspondence with the 
injury suffered and not be disproportionate thereto", the Supreme 
Court was not satisfied that the present jury award went beyond what 
a reasonable jury applying the law to all the relevant considerations 
could reasonably have awarded. It therefore considered the verdict 
"not disproportionate to the injury suffered by the Respondent"77. By a 
vote of six to one, the ECtHR accordingly found no violation of article 
10 ECHR78.

Under New York Times Co. v. Sullivan, this award could not have 
been awarded for the alleged defamation, because the plaintiff would 
have been required to prove that the publisher knew or should have 
known that the allegations about tolerating serious crime and so forth 
were untrue79.

6.2. Danish Police Officers 

In another defamation case, Pedersen and Baadsgaard v. Denmark80, 
the ECtHR, in a Grand Chamber proceeding (with seventeen judg-
es presiding) and by a vote of nine to eight, sustained a finding of 
criminal defamation and associated penalties despite the fact that the 
television programs involved resulted in retrial and acquittal of an in-
dividual who had previously been convicted and served more than a 
decade in prison. The ECtHR stated: "[T]he Court must determine 
whether the reasons adduced by the national authorities to justify 
the interference were 'relevant and sufficient' and whether the mea-
sure taken was 'proportionate to the legitimate aims pursued'"81. The 
narrow vote of the ECtHR reprises the three-to-two decision by the 

77.  Id. para. 129.
78.  Id. para. 132.
79.  The actual malice required by the Supreme Court in Sullivan is almost impos-

sible to prove and none of the facts recounted in the instant case hint that such know-
ledge existed or that there was any reckless disregard for the facts. The underlying 
document, the letter to the Central Committee of the Communist Party of the Soviet 
Union, is arguably quite shocking.

80.  Pedersen and Baadsgaard v. Denmark, ECHR 12 (2004).
81.  Id. para. 70.

53Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



Danish Supreme Court affirming the convictions and increasing the 
criminal sentences.

The case started with the airing of two television programs, one 
entitled Convicted of Murder, and the second, The Blind Eye of the Po-
lice. Television journalists had examined 4,000 pages of reports about 
a person (X) who supposedly murdered his wife between 11:30 am and 
1:00 pm on a particular day. The journalists interviewed a taxi driver 
who maintained to them that he had followed X and X's son in a car 
during that period of time. However, the police report of the taxi 
driver contained no such information. The taxi driver had never seen 
the written report of his statement. This was not in accordance with 
proper police procedure, and thus he expressed surprise when the 
journalists (nine years later) showed him the report without any such 
information. The investigation revealed many instances in which po-
lice statements had not been reviewed by witnesses82.

Each program began with a statement of the premises on which 
it had been prepared. "We shall show that a scandalously bad police 
investigation, in which the question of guilt was prejudged right from 
the start, and which ignored significant witnesses and concentrated 
on dubious ones, led to X being sentenced to twelve years' imprison-
ment for the murder of his wife"83. 

The most serious references to the police superintendent were 
contained in a series of rhetorical questions. In one such instance, the 
pictures of two police officers – the named chief superintendent and 
the chief inspector of the flying squad, were shown on the screen si-
multaneously and parallel with this question: "Was it [the named chief 
superintendent] who decided that the report should not be included 
in the case file? Or did he and the chief inspector of the flying squad 
conceal the witness's statement from the defense, the judges and the 
jury?"84.

With respect to proportionality, the ECtHR stated: "In the instant 
case, the applicant journalists were each sentenced to twenty day-fines 
of 400 Danish kroner (DKK), amounting to DKK 8,000 (equivalent 

82.  Id. para. 25. An inquiry conducted by the Regional State Prosecutor found that 
this non-compliance was not limited to the case involving Mr. X and that no referen-
ce to this non-compliance occurred in Mr. X's case.

83.  Id. para. 11.
84.  Id. para. 21.

54 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



to approximately 1,078 euros (EUR)) and ordered to pay compen-
sation to the estate of the deceased chief superintendent of DKK 
100,000 (equivalent to approximately EUR 13,469). The Court does 
not find these penalties excessive in the circumstances or to be of such 
a kind as to have a 'chilling effect' on the exercise of media freedom ... 
Having regard to the foregoing, the Court considers that the convic-
tion of the applicants and the sentences imposed on them were not 
disproportionate to the legitimate aim pursued, and that the reasons 
given by the Supreme Court in justification of those measures were 
relevant and sufficient. The interference with the applicants' exercise 
of their right to freedom of expression could therefore reasonably be 
regarded by the national authorities as necessary in a democratic soci-
ety for the protection of the reputation and rights of others"85.

While the criminal sentence did not rise to the level of the Indepen-
dent News 300,000 pound verdict, the sentence was still substantial. 
Given the finding of the first court, the City Court, that the defen-
dants had reason to believe the statements were true, it is clear that 
under the New York Times Co v. Sullivan decision, neither a finding of 
defamation, nor any criminal sentence, would have been permissible. 
The single-judge majorities in both the Danish Supreme Court and 
the ECtHR highlight how fragile the proportionality test may be in 
practice. By the narrowest of margins, the court found the penalty ap-
propriate; the chilling effect is rather apparent.

6.3. The King of Spain

The ECtHR has decided multiple cases involving heads of state. 
For example, in a 2011 decision concerning the King of Spain, the 
ECtHR ultimately held that criminal libel prosecution could not be 
classified as necessary in a democratic society.

In the case in point86, a criminal action was brought against an 
individual – actually a spokesperson for a parliamentary group – for 

85.  Id. para. 93–94.
86.  Otegi Mondragon v. Spain, ECHR 4 (2011). For the facts of the case see id. para. 

6–10: "At a press conference ... the applicant, as spokesperson for the [Basque] Sozia-
lista Abertzaleak parliamentary group, outlined his group's political response to the 
situation concerning the newspaper Euskaldunon Egunkaria [which had been ordered 
closed by the authorities on account of alleged links with the terrorist organization 

55Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



"serious insult" against the King, pursuant to articles 490(3) and 208 
of the Spanish Criminal Code87.

The applicant was found not guilty by the Basque Country High 
Court of Justice, although the court observed that the remarks had 
been "clearly offensive, improper, unjust, ignominious and divorced 
from reality"88. The High Court viewed the criticism as "of a constitu- 
tional institution … made in a public, political and institutional setting 
… therefore unconnected to the innermost core of individual dignity 
protected by law from any interference by third parties"89.

On appeal to the Supreme Court on points of law, the lower court's 
judgment was set aside. The Supreme Court "sentenced the applicant 
to one year's imprisonment, suspended his right to stand for election 
for the duration of the sentence and ordered the payment of costs and 
expenses"90.

An amparo appeal to the Constitutional Court was declared inad-
missible as manifestly devoid of constitutional content91.

ETA]. Replying to a journalist he said, with reference to the King's visit to the Basque 
Country [on the same day], that 'it [was] pathetic', adding that it was 'a genuine politi-
cal disgrace' for the President of the Autonomous Community of the Basque Country 
to be inaugurating [an electric power] project with Juan Carlos of Bourbon and that 
'their picture [was] worth a thousand words'. He went on to say that inaugurating a 
project with the King of the Spaniards, who was the Supreme Head of the Civil Guard 
(Guardia Civil) and the Commander-in-Chief of the Spanish armed forces, was 'ab-
solutely pitiful'. Speaking about the police operation against the newspaper Euskal- 
dunon Egunkaria, he added that the King was in charge of those who had tortured the 
persons detained in connection with the operation. He spoke in the following terms: 
'How is it possible for them to have their picture taken today in Bilbao with the King 
of Spain, when the King is the Commander-in-Chief of the Spanish army, in other 
words the person who is in charge of the torturers, who defends torture and imposes 
his monarchical regime on our people through torture and violence?'. Id. para. 10.

87.  Id. para. 11.
88.  Id. para. 13.
89.  Id. para. 14.
90.  Id. para. 15–16.
91.  "The Constitutional Court noted at the outset that the right to freedom of 

expression did not encompass a right to proffer insults. It pointed out in that con-
nection that the Constitution did not prohibit the use of hurtful expressions in all cir-
cumstances. However, freedom of expression did not protect vexatious expressions 
which, regardless of their veracity, were offensive and ignominious and were not 
pertinent for the purpose of conveying the opinions or information in question. The 
Constitutional Court considered that the weighing of the competing rights at stake 

56 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



The ECtHR considered that the interference at issue was "pre-
scribed by law" within the meaning of article 10(2) ECHR and was in-
voked to protect the reputation of the King of Spain. Singling out the 
King of Spain as head of state, however, was deemed improper, since 
in its case law "the Court ha[d] already stated that providing increased 
protection by means of a special law on insults will not, as a rule, be in 
keeping with the spirit of the Convention"92.

The court then moved on to the issue of whether the criminal con-
viction was "necessary in a democratic society". The court recognized 
that "[t]here is little scope under Article 10 paragraph 2 for restrictions 
on freedom of expression in the area of political speech or debate – 
where freedom of expression is of the utmost importance – or in mat-
ters of public interest ... [T]he limits of acceptable criticism are wider 
as regards a politician as such than as regards a private individual"93. 
By contrast, "[t]he Supreme Court … considered that the impugned re- 
marks had directly targeted the King in person and the institution he 
embodied and furthermore it considered them overstepping the lim- 
its of permissible criticism"94. In that connection, the court noted that 
the applicant was speaking in his capacity as an elected representative 
and spokesperson for parliamentary group, so that his comments were 
a form of political expression95. In this regard, the Court stated that it 
"[could not] but emphasize that freedom of expression is all the more 
important when it comes to conveying ideas which offend, shock or 
challenge the established order"96.

As to proportionality, the court found nothing in the case to justify 
the imposition of such a prison sentence, which "by its very nature, 
[would] inevitably have a chilling effect, notwithstanding the fact that 

had been carried out in an appropriate manner by the Supreme Court, as the latter had 
concluded that the impugned remarks had been disproportionate ... In the Constitu-
tional Court's view, there was no denying the ignominious, vexatious and derogatory 
nature of the impugned remarks, even when directed against a public figure. That 
finding was all the more valid with regard to the King, who, by virtue of Article 56 § 3 
of the Constitution, was 'not liable' and was a 'symbol of the unity and permanence of 
the State' ... occup[ying] a neutral position in political debate". Id. para. 20–21.

92.  Id. para. 55.
93.  Id. para. 50.
94.  Id. para. 52.
95.  Id. para. 51.
96.  Id. para. 56.

57Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



enforcement of the applicant's sentence was stayed"97. The remarks 
did not concern the private life of the King or his personal honour, nor 
amounted to a gratuitous personal attack, but were made "in a public 
and political context unconnected to the innermost core of individual 
dignity"98. The words employed were provocative, even though when 
considering the respect for reputation of others, a degree of exaggera-
tion or even provocation is permitted99. The remarks, however, did not 
advocate violence, nor were they considered hate speech100. Moreover, 
they "were made orally during a press conference, so that the applicant 
had no possibility of reformulating, refining or retracting them before 
they were made public"101.

The conviction, being disproportionate to the aim pursued, was 
not necessary in a democratic society, and therefore amounted to a 
violation of article 10 ECHR102.

Even though the applicant was vindicated, it should be noted that 
more than eight years passed between the initiation of criminal pro- 
ceedings and the exoneration before the ECtHR. The court's recogni- 
tion of the chilling effect of the prosecution, moreover, should not 
be ignored, for both the applicant and other journalists were likely 
impacted.

6.4. Jean-Marie Le Pen

A different outcome was reached by the ECtHR in two criminal 
cases – consolidated before the court – concerning Mr. Le Pen, then 
president of the National Front (Front National), and originated, 
respectively, by a book published in August 1998 and an article pub-
lished in November 1999103.

97.  Id. para. 60.
98.  Id. para. 57 (quotation marks omitted).
99.  Id. para. 54.
100.  Ibidem.
101.  Ibidem.
102.  Id. para. 61.
103.  Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France, ECHR 836 (2007).

58 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



In the first case104, the author and the chairman of the publishing 
house were sentenced by the Paris Criminal Court to pay a fine of 
15,000 French francs (equivalent to approximately 2,300 euros) and 
damages amounting to 25,000 French francs (3,800 euros) to each of 
the civil parties, namely, the Front National and Mr. Le Pen. In the 
second case, before the same court and connected to an article con-
cerning the convictions in the previous case, the author was found 
guilty of criminal defamation and sentenced similarly to the first and 
second applicant105.

The novel, a piece of fiction albeit based upon real events, portray 
both the National Front and Mr. Le Pen throughout. Offending re- 
marks are made by fictional characters, illustrating Le Pen as the "chief 
of a gang of killers" and "a vampire who thrives on the bitterness of his 
electorate and the blood of his enemies", using the death of a victim "to 
transform other lost youths into puppets who will have their lives and 
deaths manipulated by this ruthless puppeteer"106.

The Paris Criminal Court found "of no consequence that the crime 
of 'Ronald Blistier' is not real, because the author's intention is not to 
write a satire about an impossible event but, on the contrary, to make 
the reader believe that, given Jean-Marie Le Pen's ideology, such a sce-
nario is quite plausible and that he would be accountable for it"107. The 
court found the text "capable of harming the honour and reputation 

104.  For the facts of the case see id. para. 10–13 and 18: "The first applicant is the 
author of a book presented as a novel under the title Le Procès de Jean-Marie Le Pen 
("Jean-Marie Le Pen on Trial"), published in August 1998 ... The novel recounts the 
trial of a Front National militant, Ronald Blistier, who, while putting up posters for 
his party with other militants, commits the cold-blooded murder of a young man of 
North African descent and admits that it was a racist crime ... The novel is based on real 
events and in particular the murders, in 1995, of Brahim Bouaram, a young Moroccan 
who was thrown into the Seine by skinheads during a Front National march, and of 
Ibrahim Ali, a young Frenchman of Comorian origin who was killed in Marseilles by 
militants of the same party. Those militants were convicted in June 1998 after a trial in 
the Assize Court during which Front National leaders, Mr Le Pen included, declared 
that the case was no more than a provocation and a put-up job through which the 
party's enemies sought to harm it". Id. para. 10–11.

105.  Note that both a fine and a civil judgment were assessed in these cases, al-
though both cases were criminal ones. This is not unusual in a civil law country; it is 
rare to combine both awards in in Anglo-American jurisprudence.

106.  Id. para. 14.
107.  Ibidem.

59Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



of the civil parties" and the precision of the offending facts "sufficient 
to constitute defamation against the civil parties and ... susceptible of 
proof"108. The conviction was sustained in the appellate court109, and 
the subsequent appeal was dismissed by the Court of Cassation.

After deciding that the case was admissible, the ECtHR court ad-
dressed whether the norm was "prescribed by law". At issue was not 
the existence of statutory provisions on defamation, but whether 
these could be applied to "a work of fiction when the individual who 
claims to have been defamed is referred to in a clear manner"110. The 
French government argued that while case law was scant, a judgment 
of the Paris Court of Appeal of March 8, 1897 supported the prosecu-
tion111. The ECtHR concurred, on account of fact that the applicants, 
"being professionals in the field of publishing" should have "apprise[d] 
themselves of the relevant legal provisions and case-law in such mat- 
ters, even if it meant taking specialized legal advice"112.

The court then found that the prosecution pursued one of the le-
gitimate aims of article 10(2) ECHR, namely the protection of "the 
reputation of rights of others"113, that is, Mr. Le Pen and the National 
Front.

The court then went on to consider whether the prosecution 
could have been considered necessary in a democratic society and to 
verify that the criteria applied by the Paris Court of Appeal complied 
with article 10 ECHR. It observed that "novelists – like other creators 

108.  Ibidem.
109.  Id. para. 25. The appellate court held that "[t]he polemical aim of a text can-

not absolve it from all regulation of expression, especially when, far from being based 
merely on an academic debate, its line of argument is built around reference to precise 
facts. There was therefore an obligation to carry out a meaningful investigation befo-
re making particularly serious accusations such as incitement to commit murder, and 
to avoid offensive expressions such as those describing Mr Le Pen as the 'chief of a 
gang of killers' or as a vampire. The defence of good faith cannot be admitted". Ibidem.

110.  Id. para. 42.
111.  Id. para. 29. This constitutes a rather extreme example of how far the Euro- 

pean legal system has shifted from the civil law stem of jurisprudence towards the 
Anglo-American system of justice in which case law, not just statutory law, has con- 
sequences. See Allen E. Shoenberger, Change in the European Civil Law Systems: Infil- 
tration of the Anglo-American Case Law System of Preecedent into the Civil Law System, 55 
Loyola Law Review (New Orleans) 5 (2009).

112.  Id. para. 42.
113.  Id. para. 44.

60 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



– and those who promote their work are certainly not immune from 
the possibility of limitations as provided for in paragraph 2 of Ar-
ticle 10. Whoever exercises his freedom of expression undertakes, 
in accordance with the express terms of that paragraph, 'duties and 
responsibilities'"114.

The court acknowledged that "the limits of acceptable criticism 
are wider as regards a politician – or a political party – such as Mr. 
Le Pen and the Front National – as such, than as regards a private in- 
dividual. This is particularly true in the present case as Mr. Le Pen, 
a leading politician, is known for the virulence of his speech and his 
extremist views, on account of which he has been convicted a number 
of times on charges of incitement to racial hatred, trivialising crimes 
against humanity, making allowances for atrocities, apologia for war 
crimes, proffering insults against public figures and making offensive 
remarks. As a result, he has exposed himself to harsh criticism and 
must therefore display a particularly high degree of tolerance in this 
context"115.

Nevertheless, the court considered that "the [Paris] Court of Ap-
peal made a reasonable assessment of the facts in finding that to liken 
an individual, though he be a politician, to the 'chief of a gang of kill-
ers', to assert that a murder, even one committed by a fictional char-
acter, was 'advocated' by him, and to describe him as a 'vampire who 
thrives on the bitterness of his electorate, but sometimes also on their 
blood', 'oversteps the permissible limits in such matters'"116.

Lastly, the court considered whether the conviction of a crime and 
the associated penalty were proportionated to the offence, and deter- 
mined both were. In that regard "the amount of the fine imposed on 
the applicants was moderate [and] the same finding has to be made as 
regards the damages they were ordered jointly and severally to pay to 
each of the civil parties"117.

Four Judges dissented from this decision of the court, stating inter 
alia: "[W]e believe that it is excessive and inaccurate to claim that the 
novel in question constitutes an appeal to violence or hatred. The work 

114.  Id. para. 51.
115.  Id. para. 56.
116.  Id. para. 57.
117.  Id. para. 59.

61Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)



criticises a politician who is himself inclined to make comments of 
such a nature, as shown by the convictions pronounced against him. 
In the present case, the expressions 'the chief of a gang of killers' and 'a 
vampire who thrives on the bitterness of his electorate, but sometimes 
also on their blood' cannot be taken literally; their intention is to con- 
vey the message that this politician, through his discourse, encourages 
his followers to engage in acts of extreme violence, especially against 
minorities, as [an actual] case itself showed. In this sense, these ex- 
pressions are also value judgments which have an established factual 
basis"118.

7.	 Concluding Remarks

Review of these decisions of the European Court of Human Rights 
suggests that the New York Times Co. v. Sullivan "actual malice" rule may 
promote free speech than does the actual application of the European 
Convention of Fundamental Rights. Even when the ECtHR stepped 
in to recognize violations of the freedom of speech, several years had 
passed after the facts, during which those sanctioned and likely far 
more individuals were negatively impacted.

From that perspective, it is hard to support the idea that criticism 
of a sitting public official should subject an author, newspaper, or 
television statement to costly defamation actions. Under the Sullivan 
rules, most such actions would be stopped at an early stage on a mo-
tion to dismiss or motion for summary judgment. Under the protec-
tive umbrella of New York Times Co. v. Sullivan, more vibrant political 
speech, even if excessive, can receive substantial protection.

118.  Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France, ECHR 836 (2007), joint partly 
dissenting opinion by Judges Rozakis, Bratza, Tulkens, and Šikuta. In addition, the 
dissenting judges not only rejected the idea that the sentence was symbolic and com-
plained about the lack of review of the proportionality of the sanction; they raised the 
question of whether it was consistent in the twenty-first century to punish damage 
to reputation under outdated statutes. The dissent cited a recommendation by the 
Parliamentary Assembly of the Council of Europe, observing that "The media legi-
slation in some [west European] countries is outdated (for instance the French press 
law dates back to 1881) and although restrictive provisions are no longer applied in 
practice, they provide a suitable excuse for new democracies not willing to democra-
tise their own media legislation". Ibidem.

62 Allen E. Shoenberger

Trento Student Law Review



By contrast, a primary problem with ECtHR jurisprudence is the 
application of rather vague balancing tests, such as proportionality, 
which are only performed years after the publication. Delay means 
substantial chilling of the willingness of writers and publishers to 
criticize entrenched public officials. In such a context, the risk that 
major political figures may increasingly employ governmental instru- 
ments, even using the threat or actuality of criminal prosecutions, 
should not be underestimated.

63Defamation Actions as Weapons against Political Speech in Europe

Vol. 1:2 (2019)


