"Una donna sola". Franca Rame e il linguaggio come strumento di sottomissione ed emancipazione

Authors

  • Alessandra Marfoglia

Keywords:

Contemporary Italian Art

Abstract

Alessandra Marfoglia writes a case study of feminist politics in the theatrical monologues of actress/activist/playwright Franca Rame, specifically “Una donna sola” from Tutta casa, letto e chiesa (1977), co-written with her professional and life partner Dario Fo. Reading this work against both the theater’s expansion into the realm of social experience (Grotowski) and performance art’s pursuit of self-awareness through live action (Settimana della Performance, Bologna, 1977), Marfoglia argues that Rame’s work similarly aims to liberate the female body from oppressively gendered representation by attacking social and linguistic structures in the plot of the monologue.

Author Biography

Alessandra Marfoglia

Dal 2005 al 2013 ho collaborato in diversi progetti di ricerca prima presso il Centro Teatro Ateneo dell'Università Sapienza di Roma, poi per la C.T.F.R (Compagnia Teatrale Fo Rame). Dal 2012 collaboro con la cattedra di Storia del Teatro, Dipartimento di Storia dell’Arte e dello Spettacolo dell’Università Sapienza per la realizzazione di seminari di approfondimento.

Published

2015-05-02 — Updated on 2024-04-29

Versions

Issue

Section

Articoli