This is an outdated version published on . Read the most recent version.
Uno sguardo oltreoceano: assenze, presenze e fraintendimenti nella ricezione dell'arte americana a Roma (1958-1963)
Keywords:
Contemporary American Art ReceptionAbstract
The article outlines a first inquiry on American visual sources arrived in Italy - especially in Rome - between the '50s and the beginning of the '60s. A new contribution came from the analysis of the art reviews of the time and the circulation of the reproductions of artworks by Jackson Pollock, Jasper Johns and more specifically Mark Rothko.Downloads
Additional Files
- Tabella 1
- Tabella 2
- Tabella 3
- 1 Mark Rothko, Number 10, 1950, tecnica mista su tela, 229,6 x 145,1 cm, MoMA, New York
- 2 “Mark Rothko”, Appia Antica, 2, 1960, pnn
- 3 Mario Schifano, Elemento per grande paesaggio (o Element for Big Landscape), 1962, smalto su carta intelata, 200 x 200 cm.
- 4 Mario Schifano, Cleopatra’s Dream, 1961, smalto su carta intelata, 130 x 120 cm
- 5 Mark Rothko, Sketch for Mural No. 1, 1958 olio su tela, 266,7 x 304,8 cm, Kawamura Memorial DIC Museum of Art, Sakura
- 6 Mario Schifano, Tempo moderno, 1962, smalto su carta intelata, 180 x 160 cm
- 7 Mark Rothko, Black on Maroon, 1959, olio, acrilico e tempera su tela, 266,7 x 228,6 cm, Tate Modern, Londra
- 8 Mario Schifano, Exodeus, 1961, smalto su carta intelata, dimensioni sconosciute
- 9 Mark Rothko, Black on Maroon, 1958, olio, acrilico e tempera su tela, 228,6 x 207 cm, Tate Modern, Londra
- 10 Tano Festa, A Raffaello, 1960, acrilico e carta su tela, 30 x 40 cm
- 11 Tano Festa, Omaggio a Rothko, 1962, acrilico su legno, 162x130 cm, museo Macro, Roma
Issue
Section
Articoli