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Sovvertire il domestico. Femminismo e mitologia del femminile nell’arte di Clemen Parrocchetti
Keywords:
Contemporary Italian art, Feminist Art, Women artist, Italian Feminist Art, Art Theory, Embroidery, TextilesAbstract
This contribution focuses on the figure of Clemen Parrocchetti (1923-2016) and her activity from 1969 to 1989. In these two decade the artist’s work evolves from painting into a specific use of the textile medium where she combines the female imaginary to a feminist identity. Clemen Parrocchetti, in fact, subverts the sphere of domesticity to a new relationships between feminism and creativity. Moreover the experience of collective work with Gruppo Immagine up to the end of the ’70s and the begin of the ‘80s marks the transition through a "mythological" point of view. The activity of Clemen Parrocchetti will be re-read in this essay following the guidelines of a vision of art history that tends to dismantle the female stereotype within the inclusive writing processes of art history.Downloads
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- Clemen Parrocchetti, A proposito di un certo pranzo con croci, gioielli e fiori, 1969, acrilico su tela, 101x151 cm. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti, Cantalupo Ligure. Foto Antonio Maniscalco.
- Clemen Parrocchetti, Trappola (Acquilone intrappolato), 1973, collage e tecnica mista su lastra d’alluminio, 50 x 50 x 9 cm. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti, Cantalupo Ligure. Foto Antonio Maniscalco.
- Clemen Parrocchetti, Promemoria per un oggetto di cultura femminile, 1973, ricamo su lastra d’alluminio, 50 x 25 x 1,5 cm. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti, Cantalupo Ligure. Foto Antonio Maniscalco.
- Clemen Parrocchetti, Mezzo cielo, 1974, tessuto, gommapiuma e tecnica mista su lastra d’alluminio, 51 x 51 x 6,5 cm. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti, Cantalupo Ligure. Foto Antonio Maniscalco.
- Clemen Parrocchetti, Per la vita sempre, 1977, ricamo e tecnica mista su iuta, 195x126 cm. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti, Cantalupo Ligure. Foto Antonio Maniscalco.
- Veduta della mostra Le Barriere nell’ambito della mostra Mezzocielo, (Milano: Galleria di Porta Ticinese, 1978). Courtesy Gigliola Rovasino, Milano.
- Un momento dell’inaugurazione alla XXXVIII Biennale di Venezia. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti, Cantalupo Ligure.
- Clemen Parrocchetti, Imbottiture e fiori artificiali, 1982, ricamo e tecnica mista su garza, 151 x 201 x 5 cm. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti,Cantalupo Ligure. Foto Antonio Maniscalco.
- Clemen Parrocchetti, Le Dioscure, 1982, ricamo e tecnica mista su cartoncino,20 x 24 x 17 cm. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti, Cantalupo Ligure. Foto Antonio Maniscalco.
- Clemen Parrocchetti, Leda, Pasifae, Le Dioscure…, 1982, filo e tecnica mista su cartoncino e legno, 130 x 201 x 2 cm. Courtesy Archivio Clemen Parrocchetti, Cantalupo Ligure. Foto Antonio Maniscalco.
Published
2020-12-17
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- 2024-04-15 (3)
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Articoli