For history of scientific illustration. The case of the People’s Zoological Atlas by dr. Giovanni Boschi

Authors

  • Roberto de Rubertis "Sapienza" Università di Roma

DOI:

https://doi.org/10.15168/xy.v1i2.31

Abstract

In this article, having at my disposal an original copy of People’s Zoological Atlas by dr. Giovanni Boschi, I want to comment on the epochal singularity of a culture that, at a time when it was beginning to make its own the achievements of a new scientific knowledge and the new status that followed, however, was still strongly marked by the thought, taste and even the morality of the newly passed Enlightenment period, all aimed at celebrating the centrality of humanism that characterized it. The images here exemplified reveal the great distance that separates them from what is known today as scientific image.

Author Biography

Roberto de Rubertis, "Sapienza" Università di Roma

È professore emerito della Sapienza Università di Roma, già ordinario di Disegno dell’Architettura (1981-2011).

È architetto dal 1965 e ha svolto attività progettuale realizzando tra l’altro grandi centri residenziali e di servizio (Pesaro 1968-78, Chieti 1976-1978) e allestimenti museali (Perugia, Spoleto, Orvieto, Colfiorito). È stato presidente del corso di laurea in “Grafica e progettazione multimediale” della Facoltà di Architettura di Roma.

Ha insegnato anche Rilievo dell’Architettura e Percezione e Comunicazione Visiva nella Facoltà di Architettura di Roma, nonché Progettazione Architettonica nella Facoltà di Ingegneria di Perugia.

Ha fondato e diretto (dal 1986) la rivista “XY dimensioni del disegno”.

Conduce ricerche nel campo della percezione visiva, del rilievo archeologico, della riqualificazione dei luoghi urbani irrisolti e dell’evoluzionismo in architettura.

Published

2017-01-16

How to Cite

de Rubertis, R. (2017). For history of scientific illustration. The case of the People’s Zoological Atlas by dr. Giovanni Boschi. XY. Studies on the Representation of Architecture and the Use of the Image in Science and Art, 1(2), 80–91. https://doi.org/10.15168/xy.v1i2.31

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