Environmental illusions. The use of perspective in the Studiolo di Guidobaldo da Montefeltro in Gubbio

Authors

  • Paolo Belardi Università degli Studi di Perugia
  • Luca Martini Università degli Studi di Perugia
  • Giovanna Ramaccini Università degli Studi di Perugia

DOI:

https://doi.org/10.15168/xy.v1i2.28

Abstract

Created a few years after the Urbino Studiolo (1473–1476), the Gubbio Studiolo (1479–1482), also commissioned by Duke Federico da Montefeltro and now at the Metropolitan Museum in New York, differs from its predecessor in many ways, with a less public, more intimate choice of iconography, but the rooms also share a key similarity in their efforts to blur the boundaries between real and illusory spaces. In the Gubbio Studiolo, as in the Urbino Studiolo (as well as in the northern sacristy of the cathedral of Santa Maria del Fiore in Florence or in the choir of the church of Santa Maria in Organo in Verona), the wooden panels are inlaid with half–open cabinets from which symbolic objects are spilling (lectern, mazzocchio, armillary sphere, etc.) designed to break the boundaries between science and art. This iconography perfectly suited Duke Federico, a renowned expert on humanistic mathematics: it is no coincidence that the studiolo’s upper frieze, a continuum of carved and gilded letters, celebrates the art of geometry as an “adoptive mother”.

References

CAMEROTA, F., 2006. La prospettiva del Rinascimento. Arte, architettura, scienza. Milano: Electa, pp. 368.

CASALE, A., 2016. Experimenting with Perspective. Particular Relationships between the Image and the Mind. In BERTOCCI, S., BINI, M. (a cura di), The reasons of drawing. Thought, Shape and Model in the Complexity Management. Atti del 38º convegno internazionale dei docenti delle discipline della rappresentazione - Tredicesimo congresso UID, Firenze, 15–17 settembre 2016. Roma: Gangemi editore, pp. 165–172.

CHASTEL, A., 1965. Arte e Umanesimo a Firenze al tempo di Lorenzo il Magnifico. Torino: Einaudi, pp. 584.

CHASTEL, A., 1987. Mosaici di legno cioè tarsie. FMR. X, 1987, pp. 76–82.

CHELES, L., 1986. Lo studiolo di Urbino. Iconografia di un microcosmo principesco. Modena: Franco Cosimo Panini, pp. 128.

CLINI, P., LANCIONI, N., QUATTRINI, R., 2010. Dall’ordine dell’universo alla proporzione dell’architettura: il San Giovanni Battista di Girolamo Genga. In MANDELLI, E., LAVORATTI, G. (a cura di), Disegnare il tempo e l’armonia. Il disegno di architettura osservatorio nell’universo. Atti del convegno internazionale AED, Firenze, 17–19 settembre 2009. Firenze: Alinea Editrice, vol. 1, pp. 45–49.

CLOUGH, C.H., 1967. Federico da Montefeltro’s private study in his Ducal Palace of Gubbio. Apollo. LXXVI, 1967, pp. 280–287.

CLOUGH, C.H., 1986. Lo Studiolo di Gubbio. In CERBONI BAIARDI, G., CHITTOLINI, G., FLORIANI, P. (a cura di), Federico di Montefeltro. Lo stato, le arti, la cultura. Atti del convegno, Urbino–Gubbio, 3–8 ottobre 1982. Roma: Bulzoni, vol. 3, pp. 287–300.

DE SETA, C., 1987. Le belle prospettive. FMR. X, 1987, pp. 83–104.

ELAM, C., 1970. Studioli and Renaissance Court Patronage. London: London University, M.A. thesis.

FABIAŃSKI, M., 1990. Federigo da Montefeltro’s studiolo in Gubbio reconsidered. Its decoration and its iconographic program: an interpretation. Artibus et historiae. XI, 1990, pp. 199–214.

FIORE, F.P., 1993. Il palazzo Ducale di Gubbio. In FIORE, F.P., TAFURI, M. (a cura di), Francesco di Giorgio architetto. Milano: Electa, pp. 180–185.

KEMP, M., 2007. “Perché sembri vero”: il disegno prospettico dello studiolo di Gubbio. In RAGGIO, O., Lo studiolo di Federico da Montefeltro. Il Palazzo Ducale di Gubbio e il restauro del suo studiolo. Milano: Federico Motta Editore, pp. 169–177.

INNOCENTI, S., 1997. Architettura e geometria. Lo spazio ritagliato. Le tarsie lignee e l’applicazione della prospettiva. Genova: Edizioni del disegno, pp. 206.

LIEBENWEIN, W., 1988. Studiolo. Storia e tipologia di uno spazio culturale. Modena: Franco Cosimo Panini, pp. 226.

MARIANO, F., 1989. Francesco di Giorgio e l’“Architettura Picta”. XY dimensioni del disegno. 8–9, 1989, pp. 21–32.

PAPINI, R., 1946. Francesco di Giorgio architetto. Firenze: Electa, 3 voll.

RAGGIO, O., 2007. Lo studiolo di Federico da Montefeltro. Il Palazzo Ducale di Gubbio e il restauro del suo studiolo. Milano: Federico Motta Editore, pp. 218.

REMINGTON, P., 1941. The Private Study of Federico da Montefeltro. Bulletin of Metropolitan Museum of Art. XXXVI, 1941, pp. 3–13.

VASARI, G., 1568. Le vite de’ piu eccellenti pittori, scultori e architettori. Firenze: i Giunti, 3 voll. (ed. consultata MILANESI, G. (a cura di), 1878–1885. Firenze: Sansoni, vol. 2).

WILMERING, A.M., 2007. Lo studiolo di Federico da Montefeltro. Le tarsie rinascimentali e il restauro dello studiolo di Gubbio. Milano: Federico Motta Editore, pp. 262.

Published

2017-01-16

How to Cite

Belardi, P., Martini, L., & Ramaccini, G. (2017). Environmental illusions. The use of perspective in the Studiolo di Guidobaldo da Montefeltro in Gubbio. XY. Studies on the Representation of Architecture and the Use of the Image in Science and Art, 1(2), 92–103. https://doi.org/10.15168/xy.v1i2.28