The time of photography in the representation of architecture and landscape

Authors

  • Mario Ferrara DIARC - Dipartimento diI Architettura Università Federico II di Napoli

DOI:

https://doi.org/10.15168/xy.v4i7.125

Abstract

Pierre Sorlin, in his book Les fils de Nadar, argues that in the years following the invention of photography, the debate focused on the identification of the differences between the latter (analogue image) and painting (synthetic image). These differences concern, among other things, the execution time: the synthetic image is related to the time ‘internal’ to the author, not necessarily that necessary to the technical execution, but often a ‘dilated’ time for personal and/or contingent factors. The analog image, on the other hand, is linked to the execution time, which can vary from many hours, up to thousandths of a second. In addition, photography has a very varied relationship with the ‘concept time’, arising not only from the evolution and techniques used, but also from the photographic genre and from the relationship of the author with the language and its expressive potentialities. If in the most common sense, photography is the ‘freezing of an instant’, considered unique and unrepeatable, it is equally true that the history of photography is full of examples in which a slow approach, not only in the technique of shooting, was often contrasted at the speed of execution, typical of photo–reporter in search of the ‘decisive moment’, right in the field of photographic representation of the architecture. The article aims to deal with cases where, in the history of photography, in particular in that of photographic representation of architecture and landscape, the time represented not only a necessary technical factor, but above all a expressive one, that has conditioned the genre.

Author Biography

Mario Ferrara, DIARC - Dipartimento diI Architettura Università Federico II di Napoli

Nasce a Caserta nel 1972. Laureato in architettura, fotografo di architettura. La sua ricerca spazia dal paesaggio all’archeologia industriale. Master II livello: La rappresentazione fotografica dell'architettura e dell'ambiente, conseguito al La Sapienza di Roma. Insegna fotografia presso strutture pubbliche e private. Al suo attivo numerose pubblicazioni e mostre. Ha insegnato fotografia di architettura all'Accademia di Belle Arti ed al momento al DIARC Facoltà di Architettura della Federico II di Napoli, dove dal 2018 inizia il Dottorato di ricerca in Rilievo e rappresentazione dell’architettura. Nel 2008 ha fotografato sette città italiane per la Deutsche Bank. Dal 2011 è tra i relatori di Photoarchitetti, evento itinerante dedicato alla teoria e tecnica fotografica in architettura. Nel 2013 ha realizzato una campagna fotografica, per conto della CEI, sulle chiese di architettura contemporanea italiane, con le immagini in mostra al museo MAXXI di Roma. Nel 2014 ha esposto al museo MACRO di Roma nell’ambito di un evento artistico organizzato da Deutsche Bank.Nel 2015 ha partecipato a “Mediterraneo: Fotografie tra terra e mare” con una mostra personale a Venezia; a Camerino MC, nell’ambito del XXV Seminario di Architettura e Cultura Urbana; a Bari nell’ambito del Museo Foto Festival. Nel 2016 ha esposto al Rovinj Photodays in Croazia.

Published

2019-09-05

How to Cite

Ferrara, M. (2019). The time of photography in the representation of architecture and landscape. XY. Studies on the Representation of Architecture and the Use of the Image in Science and Art, 4(7), 124–137. https://doi.org/10.15168/xy.v4i7.125