«Im Scheinwerfer der Abreise»
La poesia dell'esilio di Lea Ritter Santini
Keywords:
Lea Ritter Santini, Poesia dell'esilio, Schlemihl, Letteratura tedescaAbstract
This contribution aims to analyse part of the poetic production of the Germanist and comparative scholar Lea Ritter Santini (1928-2208), starting with the collection of poems she published in 1986 in the German magazine «Akzente», entitled Fremdenschein and never translated into Italian, except unofficially and amicably by the writer Fabrizia Ramondino. In an attempt to provide a thematic analysis of Fremdenschein, reference will be made to the genre of the poetry of exile, and it will be shown how Lea Ritter Santini's collection fits right into the latter, in its expression of the experience of uprooting and the continual renegotiation of the self within the confines of a disrupted space and history. An attempt will also be made to bring to light the traces, disseminated by Lea Ritter Santini in her poetry in the form of figures and types, of the work on literature, and especially on German and Italian literature, which she carried out in the academic sphere; among these, the Jewish figure of the Schlemihl will be singled out in particular, which was adopted by Adelbert von Chamisso, Rahel Varnhagen and Hannah Arendt and placed by the academic at the centre of her poetry, as an elective metaphor for living on the margin between worlds and languages.
References
ADORNO, THEODOR W., Prismi, Torino, Einaudi 1972.
ARENDT, HANNAH, Benjamin: l’omino gobbo e il pescatore di perle, in EAD., Il futuro alle spalle, Bologna, Il Mulino 1981, pp. 43-99.
BENJAMIN, WALTER, Avanguardia e rivoluzione, Torino, Einaudi 1973.
ID., Lettere 1913-1940, Torino, Einaudi 1978.
ID., Angelus Novus. Saggi e frammenti, Torino, Einaudi 2014.
CURTIUS, ERNST ROBERT, Letteratura europea e Medio Evo latino, Macerata, Quodlibet 2022.
ELIADE, MIRCEA, La prova del labirinto. Intervista con Claude-Henri Rocquet, Santarcangelo di Romagna, Jaca Book 1980.
GIUDICI, GIOVANNI, I versi della vita, Milano, Mondadori 2000.
KNOCHE, MICHAEL, Vom Springen über den Limes – Die Letzte in der europäischen Literaturrepublik: Zum Tode der Komparatistin Lea Ritter-Santini, «Frankfurter Allgemeine Zeitung», 19 giugno 2008.
MAGGI, MARCO (a cura di), Affioramenti, Fondazione Natalino Sa-pegno Onlus, Morgex 2018.
MAGGI, MARCO (a cura di), Selbstdenken. Atti della Giornata in ri-cordo di Lea Ritter Santini, Torino, Aragno 2020.
MANN, THOMAS, Le storie di Giacobbe, in ID., Tutte le opere, vol. VI, Milano, Mondadori 1964.
RAMONDINO, FABRIZIA, In viaggio, Torino, Einaudi 1997.
EAD., Taccuino tedesco 1954-2004, Roma, Nottetempo 2010.
RILKE, RAINER MARIA, Tutti gli scritti sull’arte e sulla letturatura, Mi-lano, Bompiani 2008.
RITTER SANTINI, LEA, Il critico come lettore di metafore, in WEIN-RICH, HARALD, Metafora e menzogna: la serenità dell’arte, Bologna, Il Mulino 1976, pp. 9-22.
EAD., La passione di capire. Hannah Arendt e il pensare letteratura, in ARENDT, HANNAH, Il futuro alle spalle, Bologna, Il Mulino 1981, pp. 5-60.
EAD., Le immagini incrociate, Bologna, Il Mulino 1986.
EAD., Fremdenschein. Gedichte, in «Akzente. Zeitschrift für Litera-tur», 33 (1986), pp. 198-204.
EAD., Nachrichten aus einem Ort, den es nicht gibt. Giorgio Caproni, in «Akzente», 35 (1988), pp. 398-401.
EAD., Vor den Mauern des Alphabets. Amelia Rosselli, in «Akzente», 35 (1988), pp. 415-417.
EAD., April-Auge. Mario Luzi, in «Akzente», 35 (1988), pp. 386-390.
EAD., I cassetti di Rahel e le chiavi di Hannah, in ARENDT, HANNAH, Rahel Varnhagen. Storia di un’ebrea, Milano, Il Saggiatore 1988, pp. 9-55.
EAD., Nel giardino della storia, Bologna, Il Mulino 1988.
EAD., Ritratti con le parole, Bologna, Il Mulino 1994.
RITTER SANTINI, LEA, RAMONDINO, FABRIZIA, Corrispondenza, Fondo Lea Ritter-Santini, Centro di studi storico-letterari Natalino Sapegno – onlus, Morgex.
ZAMBRANO, MARIA, Filosofia e poesia, Bologna, Pendragon 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Chiara Maciocci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.